جمعه 28 ارديبهشت 1403-13:19 شمسی /5/17/2024 1:19:45 PM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:14893
  • زمان انتشار:شنبه 21 تير 1399-9:28
ایرانی ها به سمت بهسازی و خرید خودروهای دست دوم رفتند

بسیاری از آنهایی که مالک خودرو هستند، به دلیل صعود  قیمت ها توان تعویض و تبدیل به احسن کردن را ندارند. در این شرایط اما دو اتفاق رخ داده است؛ نخست، چرخش بخشی از متقاضیان خودرو به سمت بازار دست دوم ها و دیگری، بهسازی خودروها.
جانشینان "صفر"

با صعود چشمگیر قیمت خودرو طی حدودا دو سال گذشته، دسترسی بسیاری از شهروندان به محصولات صفر کیلومتر قطع شده و از همین رو خیلی ها یا به سمت خودروهای دست دوم رفته اند و یا روی به بهسازی آورده اند.

مرور مسیری که منحنی قیمت خودرو (چه داخلی ها و چه خارجی ها) پس از نقض توافق هسته ای و برجام از سوی آمریکا و برقراری تحریم ها، طی کرد، به وضوح نشان می دهد بازار خودرو چند انفجار قیمتی را در این مدت به چشم دیده است. اگر پراید را به عنوان خودرو شاخص و البته ارزانترین محصول خودروسازی کشور در نظر بگیریم، حداقل رشد قیمت رخ داده در بازار خودرو طی حدودا دو سال گذشته، بالغ بر 50 میلیون تومان بوده است. طبعا میزان رشد قیمت در مورد دیگر خودروها بالاتر بوده، به نحوی که مثلا محصولی مانند رنو ساندرو، بیش از 150 میلیون تومان جهش قیمت را تجربه کرده است. با توجه به صعود شدید قیمت خودرو از یک سو و کاهش قدرت خرید شهروندان (به دلیل صعود نرخ ارز و تورم) از سوی دیگر، خرید خودرو آن هم صفر کیلومتر، برای بسیاری از ایرانی ها تبدیل به رویا شده است. در حال حاضر برای خرید ارزان ترین خودرو از بازار (پراید 131) چیزی بالغ بر 75 میلیون تومان نقدینگی نیاز است و طبعا بسیاری از شهروندان چنین پولی در اختیار ندارند. همچنین بسیاری از آنهایی که مالک خودرو هستند، به دلیل صعود  قیمت ها توان تعویض و تبدیل به احسن کردن را ندارند. در این شرایط اما دو اتفاق رخ داده است؛ نخست، چرخش بخشی از متقاضیان خودرو به سمت بازار دست دوم ها و دیگری، بهسازی خودروها.

در این بین، خودروهای دست دوم نیز اگرچه همپای صفر کیلومترها رشد کرده اند، با این حال امکان خرید آنها به ویژه در مدل های چند ساله برای بخشی از شهروندان فراهم است. در واقع بخشی از تقاضا که پیش تر در بازار صفر کیلومترها بود، با توجه به رشد شدید قیمت، به سمت دست دوم ها سوق پیدا کرده است. البته هستند شهروندانی نیز که با وجود داشتن توانایی مالی برای خرید خودرو صفر، ترجیح داده اند با توجه به احتمال نزول کیفی محصولات نو در دوران تحریم، خودروهای دست دوم خریداری کنند.

اما اتفاق دیگری که در بازار خودرو به دنیال رشد شدید قیمت ها رخ داده، بهسازی و به اصطلاح سرویس خودروهای تحت تملک است. بر این اساس، خیلی ها با توجه به اینکه از توان مالی لازم برای خرید خودرو صفر کیلومتر برخوردار نیستند، خودرو زیر پای خود را با انجام یک سری تعمیرات و تغییرات، ارتقا می دهند. این البته در حالی است که نرخ تعمیرات خودرو و همچنین قیمت قطعات نیز رشد قابل توجهی را به خود می بیند و کم هزینه نیست. به عنوان مثال، بهسازی، تعمیر و ایجاد تغییرات در خودرویی متعلق به بیش از یک دهه پیش، شاید چیزی حدود 10 میلیون تومان هزینه در بر داشته باشد. هرچند البته هزینه های بهسازی منوط به مدل خودروها، کارکرد، تصادفی بودن یا نبودن و سلیقه شهروندان متفاوت است، با این حال اصل این موضوع که هزینه تعمیرات خودرو رشد قابل توجهی داشته، قابل انکار نیست.


نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین